De allerbelangrijkste beweging

Waarom sporten mensen? Omdat ze het leuk vinden. Om een specifiek doel te halen, bv. de Kilimanjaro beklimmen. En omdat ze een gevoel hebben dat sporten en bewegen goed voor je is. Dat het belangrijk is voor een gezond en lang leven.

Er zijn talloze onderzoeken die inderdaad laten zien dat bewegen goed is voor je gezondheid. Onmisbaar. Maar wat is het nu precies dat zorgt voor dat gezondmakende effect? Dr. Cooper dacht dat het ‘m zat in je uithoudingsvermogen. Maar dat blijkt na meer dan 50 jaar onderzoek niet zo te zijn. Het is niet de bepalende factor. Als je een lang en gezond leven wilt moet je zorgen voor dat je sterk bent. En vooral sterk blijft.

Naarmate je ouder wordt neemt namelijk alles automatisch af. Je longfunctie, je hartfunctie, je nierfunctie, je mentale vermogen, eigenlijk zo’n beetje alles wat je kan bedenken neemt af. Dit gaat hand in hand met het spierverlies dat er automatisch tussen je 20ste en 80ste plaats vindt. In die periode raak je uiteindelijk een zeer groot deel van je spiermassa en spierkracht kwijt, zo’n 40%. Deze afname heeft zo’n gigantisch negatief effect op je gezondheid dat het een naam heeft gekregen: sarcopenie.

Sarcopenie wordt gekoppeld aan een verbazingwekkende hoeveelheid gezondheidsproblemen: hart- en vaatziekten, diabetes, dementie, osteoporose, depressie, borst-, prostaat- en darmkanker, hoge bloeddruk, overgewicht, artrose, verlaagde weerstand, erectiestoornis, hersenbloeding en allerlei lichamelijke beperkingen.

De allerbelangrijkste beweging die je voor je gezondheid kan doen is dus je spierkracht versterken. Het supergoede nieuws is dat je dat in 20 minuten per week kan doen. Het grootste onderzoek in de bewegingswetenschap heeft onomstotelijk vastgesteld dat fit20 zbij iedereen zorgt voor een enorme spierkracht toename. Tot wel 60%. Zolang je fit20 blijft doen behoud je die toename. fit20 is van levensbelang en goed voor alles!